Hva definerer antall lyttere på en podkast?

*)) denne artikkelen ble først publisert på ADLINKs nettside, den 5. nov 2020.

Vi får ofte spørsmål om begreper innenfor markedsføring eller podkast. Ett av disse spørsmålene er hva som definerer en podkastlytter/enhet, og forskjellen mellom dette og en nedlasting. Vi har derfor laget en video der vi forsøker å forenkle og forklare begrepene i løpet av 1 minutt. Vi har også laget en oppsummering med skjermbilder under.

UNIK LYTTER / ENHET

Dette er Ola:
Screenshot+2020-11-04+at+13.37.10.png

Ola elsker å lytte på podkast og favoritten er Konspirasjonspodden. Det som bestemmer en unik lytter/enhet på podkast er:

• Hvilken podkast du lytter på.

• Hvor du lytter (IP Adresse)

• Hvilken app du bruker når du lytter og mobiltype/versjon (User Agent).

• 60 sekund må bli streamet eller lastet ned for at det skal bli registrert.

Eksempelvis kan vi se for oss at Ola lytter på Konspirasjonspodden hjemme ved hjelp av Spotify appen. Da er Ola en unik lytter/enhet:

Screenshot+2020-11-04+at+13.40.17.png

Dersom Ola lytter hjemme på denne måten, for så å fortsette å lytte når han kommer i bilen, vil Ola få en ny IP adresse i bilen. Dette gjør at han blir registrert som en ny unik lytter/enhet. Det samme vil skje om Ola lytter i Spotify og lytter videre på samme episode i Apple Podkast.

Altså kan man oppsummere med at dersom lokasjonen (IP adressen) og/eller appen (User Agent) endres vil det bli registrert en ny unik lytter/enhet.

Screenshot+2020-11-04+at+13.52.36.png

ANTALL NEDLASTINGER

Når det gjelder antall nedlastinger så skjer utregningen på samme måte, men forskjellen her er at man tar utgangspunkt i episode og ikke podkast.

Eksempelvis kan Ola lytte på fem episoder av Konspirasjonspodden. Ola lytter i bilen ved hjelp av Apples podkastapp. Det vil da blir registrert fem nedlastinger, men kun en unik enhet/lytter.

Screenshot+2020-11-04+at+14.01.37.png

Håper dette kan gjøre det litt enklere å forstå hva slags variabler som definerer en podkastlytter, Vi tar gjerne utfordringen med å lage flere videoer, så utfordre oss gjerne om uklare begreper og definisjoner innenfor markedsføringsfaget eller podkast.

Forrige

Hvilken mikrofon bør man velge til innspilling av podkast?