Teknisk guide til podkastproduksjon del 1

Utarbeidet av Både Og Produksjonsbyrå v/ Hans Kristian Heide, Øystein Johnsen og Stian Letessier

INTRO

Dette er en veiledning som på en enkel måte skal forsøke å forklare den tekniske siden av det å lage podkast, gi råd knyttet til de forskjellige fasene av produksjonen og forklare litt om forskjellig utstyr. Målet er å kunne ende opp med et resultat som har god hørbarhet og er godt balansert. Med balansert mener vi at alt av stemmer og musikk låter omtrent like høyt, så lytteren slipper å skru volumet opp og ned under lytting. Når vi kun har lyd å forholde oss til, stiller det enda større krav til lydkvaliteten.  Dårlig lydkvalitet er, i følge den store podrapporten 2021, den viktigste grunnen til at folk velger vekk en podkast.

Hvis man tar noen gode valg og er litt bevisst, kan små endringer heve kvaliteten mye.
Husk at lydteknikk faktisk er et eget fag!


OPPTAK

Lydopptaket er kanskje den aller viktigste tekniske delen av det å lage podkast, og der man har størst mulighet til å sikre et godt sluttresultat. Som en slags grunnregel kan man si at «shit in = shit out». Noe kan selvfølgelig kompenseres for i etterkant, men gode opptak gir mye enklere etterarbeid og bedre muligheter for et godt resultat. Det er veldig mange faktorer som påvirker hvor bra et opptak blir. Her skal vi se på noen av de viktigste:


Rommet

Profesjonelle studioer har innspillingsrom som er lydtette og akustisk dempet. Det gjør at det er helt stille i bakgrunnen og at det er minimalt med klang i rommet. Skal vi gjøre opptak i et vanlig rom er det litt annerledes.  Jo flere harde, nakne flater det er i rommet, jo mere klang blir det. Det beste er å bruke et rom hvor det er myke møbler, gardiner, tepper, bilder på veggene osv.  Det er altså en dårlig ide å spille inn på et flislagt bad, med mindre det er en podkast som handler om å sitte på et bad. En annen viktig ting er støy. Det er ikke alltid man tenker over at det er støy i rommet. Man er kanskje så vant til at en varmepumpe eller en vifte durer og går, at man ikke tenker over det. Husk derfor å skru av alt som kan lage støy under opptaket.  Hvis man kobler opp opptaksutstyret og lytter med høyt volum i et headset, vil man høre eventuell støy tydeligere.


Utstyr

Budsjettet er ofte avgjørende for hva slags utstyr man velger å kjøpe. Som regel kan man si at utstyr fra kjente lydutstyr-leverandører er bra. Hvis man skal satse litt, bør man investere i noe med god kvalitet. Selve opptakene kan i prinsippet gjøres på to måter:

  1. Opptak til en recorder/opptaker. Da lagres lydfilene som regel på et minnekort, og filene må overføres til mac/pc når man skal gjøre etterarbeid.

2. Opptak rett inn på en pc/mac via et interface (eksternt lydkort).

Det er viktig at det er mulighet for flere spor/kanaler, så hver mikrofon blir spilt inn på sitt eget spor. Det er blant annet for å kunne balansere stemmene i etterarbeidet. Det er nemlig mye enklere å få alle stemmer til å låte like høyt etter at selve opptaket er ferdig. Det finnes veldig mye forskjellig opptaksutstyr, men de som er nevnt over er de to viktigste prinsippene. 

Noen opptakere kan også brukes som interface. Om det fungerer avhenger av hva slags programvare man bruker, og om man bruker mac eller pc. 

Uansett er det lurt å sjekke at det utstyret du tenker å kjøpe, fungerer godt sammen. 

Hva man bør velge avhenger av bruken og budsjettet. Skal man reise rundt, kan noe utstyr være mer praktisk enn om man skal ha det stående fast et sted.


Mikrofoner

Mikrofoner finnes hovedsakelig i to varianter; dynamiske og kondensator-mikrofoner. De kan se nesten like ut på utsiden, men inni er de forskjellige. Kondensator-mikrofoner har en innebygd forsterker og trenger derfor det som kalles fantommating (48v spenning) for å virke. Så godt som alt opptaksutstyr har mulighet for fantommating.

Som en grunnregel kan man si at kondensator-mikrofoner egner seg best i akustisk gode og støyfrie rom. De er mer detaljerte og følsomme enn de dynamiske, og plukker derfor opp mer lyd som klang og romstøy.

Eksempler på kondensator-mikrofoner

Dynamiske mikrofoner er som regel billigere enn kondensator-mikrofoner. Men i et «vanlig» udempet rom er de likevel oftest å foretrekke. De er mindre følsomme og plukker derfor opp mindre uønsket lyd/støy.

Eksempler på dynamiske mikrofoner

Velger du vokal-mikrofoner fra kjente merker som Shure, AKG, Audio Technica, Sennheiser, Neumann osv. kan du være temmelig sikker på at du har noe bra.

Dersom du skal lage podkast helt alene finnes det også USB-mikrofoner som kan fungere. En USB-mikrofon har et interface innebygget, og kan derfor kobles rett i datamaskinen. Ulempen er at det ikke er mulig å bruke mer enn én USB-mikrofon om gangen.


Mikrofonteknikk

Noe som er helt vesentlig i en opptakssituasjon er god mikrofonteknikk. Man kan ha verdens beste utstyr, men det hjelper lite hvis man ikke vet hvordan man bruker det. Mikrofoner plukker opp lyd ulikt forskjellige retninger, og denne retningsfølsomheten kalles for en mikrofons karakteristikk.

De mikrofonene vi som regel bruker i podkast-produksjon har nyre-karakteristikk. 

Figuren viser at en mikrofon med nyre-karakteristikk fanger opp signalene best forfra, dårligere fra sidene og enda dårligere bakfra. Det bør vi tenke på både i forhold til den som snakker og de andre som er rundt. Når vi f.eks. tar opp lyden av to personer som snakker, ønsker vi å separere dem mest mulig. Det betyr at det kommer mest mulig lyd i egen mikrofon og minst mulig i den andre (overhøring). Den beste plasseringen av mikrofonene i forhold til hverandre vil da være med baksidene mot hverandre. 

Alle mikrofoner er «nærsynte». Det betyr at man alltid bør holde seg nærme mikrofonen når man snakker. Sitter man lengre unna enn to håndbredder, vil man høre mer av rommet, i form av romklang og overhøring fra de andre mikrofonene. Det gir et ufokusert og amatørmessig inntrykk av lydkvaliteten. Man bør heller ikke snu seg mye eller bevege seg bakover mens man snakker. Man kan gjerne trekke seg litt unna når man er stille, skal kremte, le høyt osv. Men jo mindre støy og bevegelser man produserer, jo bedre blir opplevelsen for de som senere skal høre på. 

I en mikrofon er det et tynt membran som svinger i takt med lydbølgene som kommer inn. Man bør derfor ikke snakke vinkelrett inn i en mikrofon. Da vil man høre et smell (pop) hver gang man sier «harde» lyder som P eller T. Da kommer det nemlig en liten «luftbombe» ut av munnen, som blåser ut membranet i mikrofonen.

Ikke slik
men slik

For å minimere «popping» bruker man pop-filter eller vindhette.

Mikrofonstativ

Bruk alltid mikrofonstativ for å unngå «behandlingsstøy» eller «håndstøy». Det kommer fort uønskede gnisse-lyder når man holder en mikrofon i hånden og beveger seg. Det samme gjelder om man f.eks. slår borti kabelen i nærheten av mikrofonen. Det er også fort gjort å glemme å holde mikrofonen mot munnen. Mikrofonstativer finnes i en rekke varianter, til forskjellig bruk.

Opptaksnivå

Før man starter innspilling må man stille inn riktig opptaksnivå, for at lyden ikke skal bli for høy eller lav på opptaket. Det gjør man ved å stille gain på interfacet eller på opptakeren, avhengig av hva man bruker.  

Test nivået ved å prate litt med det stemmevolumet som dere planlegger å bruke, og juster på gain så utslaget ikke går over på rødt. Ta høyde for at man gjerne prater litt høyere når man starter opptak, ved å skru litt ekstra ned på gain. Da får man en ekstra sikkerhetsmargin, som også kalles «head room». Gjør det individuelt med alle mikrofonene, da det er forskjell på hvor høyt folk prater. Følg med under opptaket, både ved å lytte med godt volum i hodetelefoner og ved å følge med på at meteret ikke slår ut til rødt. Juster underveis om nødvendig.   

Det finnes kompressorer og limitere (forklares senere) innebygd i en del opptakere, med svært variabel kvalitet. Disse bør brukes med forsiktighet. De kan gjøre mer skade enn nytte hvis de brukes for hardt. Igjen, lytt mens du spiller inn. 

Hvis man skrur gain for høyt kan man få opptak som er overstyrt/vrengt. Man vil da høre at stemmen blir skurrete og hakkete.

Hvis man skrur gain altfor lavt, vil man kunne ende opp med skjenerende støy. Men som hovedregel er det som regel bedre å spille inn litt lavt, enn for høyt.

Hodetelefoner

Det er veldig viktig at den som er ansvarlig for opptaket bruker hodetelefoner. Hvis ikke blir det omtrent som å filme med øynene lukket.  Det er utrolig irriterende å spille inn en hel podkast, for så å oppdage at kun den ene mikrofonen var tilkoblet, eller at lydkvaliteten av en eller annen grunn var dårlig. Pass på å ha volumet såpass høyt at du lett hører om noe er galt. Bruk gjerne noen gode lukkede hodetelefoner som dekker ørene godt.

Neste steg er å redigere og optimalisere lyden som er tatt opp, og det er nettopp dette del to av denne guiden tar for seg. Denne finner du her.

Forrige
Forrige

Teknisk guide til podkastproduksjon del 2

Neste
Neste

Vinnerne av Prix Radio 2021